Tewaterlating Zeegrundel

Op 30 september 2010 werd in Vroomshoop de door Haije Nicolay gebouwde Baarda Zeegrundel tewatergelaten en wij waren er bij.

Zoals bekend is Haije Nicolay uit Vroomshoop 3 ½ jaar geleden begonnen met het zelf bouwen van een Baarda Zeegrundel. Dit gebeurde naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf over dit scheepstype; kopieën van de tekeningen heeft hij via onze club gekregen. Met veel vakmanschap en doorzettingsvermogen heeft Haije kans gezien om in deze korte tijd dit prachtige schip te bouwen. De bouw vond plaats op het terras achter het huis van Haije en Hilly, in de spaarzame uren die Haije na zijn dagelijkse werk heeft.

Toen wij donderdagmiddag, 30 september in Vroomshoop aankwamen, stond het schip op een platte kar, die maar net rond het huis gedraaid kon worden. De bestelde kraan, die het schip in het water zou tillen (het Kanaal Almelo – De Haandrik) kon wegens werkzaamheden elders niet komen, maar het plaatselijke kraanbedrijf had er nog wel even een beschikbaar en was tot geruststelling van de toegestroomde menigte snel ter plaatse.
Aangekomen op de Noorderweg 32, zette het monster wijdbeens zijn poten uit en Haije’s zwager speelde voor verkeersagent om het van twee kanten komende drukke verkeer over minder dan één baan te leiden. Het scheepje werd moeiteloos door de grote kraan over de weg getild, het kanaal in.
Stootwillen en landvasten lagen klaar en al snel lag Haije’s trots in het water te dobberen. De boot bleek 4000 kg te wegen en samen met de 1200 kg ballast die er nog in moet komen en een paar honderd kilo water en dieselolie, zou de boot het juiste gewicht hebben. Nu was het nog wat tuitelig, waardoor het wat slingerde als je heen en weer liep.
Die nacht zou de boot in het kanaal blijven liggen, stevig afgemeerd aan de aanwezige bolders.

De volgende dag kwam de Volvo Penta monteur om de motor in gereedheid te brengen en na ongeveer een uur konden we varen. Dat was voor onze nieuwe schipper (en niet te vergeten de schipperse) een spannend moment, maar het leerde snel. Er was veel bekijks van buren, vrienden en toevallige voorbijgangers, na de mistige ochtend was de zon doorgebroken en iedereen was blij. De brugwachter opende de bruggen en Haije stond trots met Hilly aan het roer. De boot blijft voorlopig nog even in het water liggen om te kunnen varen, maar vóór de winter komt hij weer achter het huis te staan om ingetimmerd te worden, want het schip heeft zich goed gehouden en er is geen lekkage.

We wensen Haije en Hilly veel succes toe met de verdere afwerking en uiteraard met hun eerste tochten.
Wij houden jullie op de hoogte van de verdere vorderingen met de afbouw van dit prachtige schip.

Ben en Gerda Geutskens

Het schip staat op de kar om straks tewatergelaten te worden

Wachten op de kraan

Daar staat ie dan, met z’n poten wijdbeens…

Het vastmaken van de banden

Hij hangt!

Daar gaat ie dan, broer Willem en Hilly geven aanwijzingen

Over de weg

Het Kanaal Almelo-De Haandrik in

Daar ligt ie dan, nog wat onwennig

Een hele opluchting voor Haije en Hilly Nicolay

…en nergens lekkage!

Een plekje voor de nacht

Volvo Penta monteur Marcel maakt de motor gereed

De proefvaart

Voor het eerst de brug door

Schipper en schipperse, Haije en Hilly Nicolay, terecht trots

In de passantenhaven

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Jeroen Janssens schreef:

    Haije en Hilly,

    Wat een geweldige voldoening moet deze belangrijke stap op weg naar een eigengebouwde zeilende Baarda Grundel geven. Ik hoop dat jullie er veel plezier aan gaan beleven. Succes met de binnenkant. Ik ben erg benieuwd hoe die wordt.

    Jeroen Janssens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Controle *

Maximale bestandsgrootte van upload: 5 MB. Je kunt uploaden: afbeelding, video, document, spreadsheet. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestand hier neerzetten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.