Op 26 mei 2007 zijn Gerda en ik, Ben Geutskens, op bezoek geweest bij Haije en Hilly Nicolay in Vroomshoop, om de vorderingen van de bouw van hun Baarda-grundel te zien.
Het schip wordt gebouwd in de achtertuin, onder een dekzeil, waardoor ook bij wat minder goed weer gewerkt kan worden. Het geheel heeft al heel duidelijk de trekken van een Baarda grundel en het is onmiskenbaar dat we hier met een professionele lasser te maken hebben.
De afmetingen en het model van de platen worden opgemeten van tekening, met een factor 10 vermenigvuldigd en eerst uit hardboard vervaardigd. Elke hardboard mal wordt vervolgens rond de spanten gepast om eventuele correcties op maat en model te kunnen uitvoeren. Daarna wordt de plaat met een slijpschijf op maat geslepen, waarna Hilly en Haije het zware plaatwerk ter plaatse aanbrengen en met lijmklemmen vastzetten. Daarna wordt de plaat met hier en daar een lasrups vastgezet.
Voor de zool van de kiel is 10 mm plaat gebruikt; voor de romp is 5 mm staalplaat toegepast.
Omdat de bouw van een schip een liefhebberij is waarbij de weg er heen, de bouw dus, minstens zoveel voldoening geeft als de eindbestemming, het gerede schip, heeft Haije geen streefdatum bepaald waarop de boot klaar moet zijn.
Wel heeft hij een aantal interessante ideeen over de uiteindelijke uitvoering.
Zo denkt hij er aan om de schroef elektrisch te laten aandrijven, waardoor geen keerkoppeling nodig is, en de stroom door een fluisterstil diesel-agregaat te laten leveren.
In plaats van een boeg- en een hekschroef overweegt hij een pomp met een persdruk van 20 bar te monteren, die via kleppen een van de vier straalpijpen kan bedienen die aan BB en SB voor en achter in de huid worden aangebracht, waardoor er met behulp van krachtige waterstralen gemanoeuvreerd kan worden.
We wensen Haije en Hilly heel veel succes toe met deze mega onderneming.
Uiteraard zullen de vorderingen regelmatig op deze website geplaatst worden.
Ben Geutskens |