Lengte zwaard 8,5m Baardagrundel
Beste,
Mijn zwaarden moeten worden ‘gerestaureerd’. Door de stalen halfronde ‘zandloper’ en stalen schroeven waarmee de zandloper is vastgezet is het eiken zodanig aangetast dat het zwaard moet worden vervangen of ingekort.
Nu zijn mijn zwaarden niet origineel maar +/- 30 jaar geleden na zwaardbreuk nieuw gemaakt, bij de Kromhout werf in Amsterdam.
Op deze site staat een tekening van een zwaard, echter niet of dit voor een 7,5 of 8,5 m grundel is.
Mijn zwaarden zijn nu over de grootste lengte 310cm, op de tekening staat een zwaard van 285cm.
Mijn vraag is welke lengte hoort bij een 8,5m zeegrundel?
Graag hoor ik of 285cm bij een grote of kleine grundel hoort en ik met gerust hart een cm of 10 van mijn huidige zwaard kan afhalen.
De nieuwe zandloper zal van rvs worden, uiteraard met rvs schroeven.
Het is overigens een heidens karwei om de in het eikenhout vastzittende schroeven te verwijderen.
Alvast dank voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
René Gerritsen, 8,5m Zeegrundel ‘Zeeschuimer’
Ik heb er 7.5 meter grundel en daarvan is het zwaard ongeveer 2.60. Met vriendelijke groet, Fred
Dank Fred voor je snelle reactie. Zo te horen is een 285cm zwaard de lengte voor een 8,5m grundel en kan ik wel een stukje van mijn 310 afhalen.
Ik heb een Grundel Baarda uit ’63 van 8 meter lang met een zwaard van 2.35. Groet Marco
Dank voor je reactie Marco, ik krijg het steeds duidelijker in beeld. Groet René
Rene en Willy, heb je al de tekeningen gezien op deze site? Heb je al met jou Grundel gevaren? ..zo , “ja’ wat vond je zelf van de eigenschappen?
sorry, Ik heb meer vragen dan antworden…maar leef mij wel in jou klus. Ben zelf van mening dat je zo groot mogelijk houd, voor beste zeil eigenschappen. Ook lijken ze af te zijn , kunnen ze vaak meer hebbn dan je denkt… Wat houd goed inlijmen kom je heel ver…success
ingo ( ANNE)
Beste Ingo, dank voor je reactie.
Het schip is sinds 1969 in de familie. Ik zeilde met mijn vader, die het schip van Baarda heeft gekocht, vanaf mijn 12e mee. Nu varen mijn vrouw in ik al ruim 20 jaar zelfstandig met de Grundel.
Het is niet de meest scherpe zeiler, maar daar hebben wij ons bij neergelegd. Wel vond ik dat er eea aan ‘verbeterd’ kon worden. De mast is iets langer dan het origineel (gebroken voor Edam), er zit een loefbijter onder en recent een iets groter grootzeil laten maken, ook hebben we jaren terug (gelijk met de nieuwe mast) 2 lieren aangebracht. De zwaarden zijn +/- 30 jaar geleden vervangen en ook wat langer begrijp ik, dan de originele zwaarden.
De tekening op deze site heb ik gezien, maar ik was wat in verwarring omdat er niet bij staat voor welk schip het is, Maar dat is wat mij betreft nu wel duidelijk nav de reacties.
Ja liever laat ik de zwaarden wat afmetingen betreft in tact, maar de achteruitgang is nu te groot en lijkt de meest practische oplossing ze iets in te korten en er rvs halfrond/zandloper op te zetten.
Ik heb een scheepstimmerman advies gevraagd en die gaat de zwaarden ‘restaureren ‘.
Hij heeft overigens ook een ‘verborgen’ rotte plek onder een van de rvs ringen in de top aangepakt.
Met vr groet, René
zwaarden van een 9m Grundel zijn 3 m
Nogmaals dank Douwe, ik heb nu een hoop informatie.
Groet René
gm, leuk te horen dat je zo lang al plezier van je boot heb gehad !… success met de restauratie en verder zeilen in de jaren nog voor ons !
mvg ingo ps ik snap je opmerking ivm zeil prestatie, dat maakt ieder grundel eigenaar mee, ons schip heeft kimkielen, valt droog etc, de voordelen wegen op tegen de paar na delen !
Goedemorgen Rene en Willy,
wij hebben sinds 1988 een 8,50 m Grundel (Waterman, zie ook foto’s op deze website onder “leden”) en onze zwaarden zijn rond de 2,90 m (ze passen net, onder dashboardkastje tot aan achterruit, in onze Renault Captur.)
met vriendelijke groet Han en Els , Zwolle
Dank Han en Els voor jullie reactie.
De afmetingen van de zwaarden lopen licht uiteen, maar de 290cm is wel de gemiddelde maat voor een 8,5m Grundel zoals ook die van ons.
Ik ga jullie foto’s bekijken.
Met vriendelijke groet,
René
Besten,
Een kleine update van de zwaarden restauratie.
Overigens is er ook een kleine roer restauratie achteraan gekomen.
Er is een cm of 7 van de zwaarden afgezaagd.
De zwaarden hadden een stalen ‘zandloper’ die met ± 40 stalen schroeven waren vastgezet.
Van de scheepstimmerman op de werf waar het schip nu ligt, heb ik begrepen dat ijzer (staal) en eikenhout slecht samen gaat vanwege het looizuur in het eikenhout.
Op alle plekken waar ijzer in het eiken zat zijn dus zwarte plekken ontstaan.
Alle schroeven heb ik met een kokerboor van 10mm uitgeboord. Daarna zij alle gaten gestopt met eiken proppen.
Een van de zwaarden is doormidden gezaagd om er een nieuw stuk tussen te zetten.
De nieuwe halfrond zandloper is van rvs, en wordt uiteraard met rvs schroeven vastgezet (beiden vrij prijzig).
De timmerman heeft aanbevolen zowel de zwaarden als het roer in de epoxy te zetten, ondanks dat ik daar verschillende berichten over lees, heb ik besloten dat toch te doen.
Eerst epoxy impregneer en daarna epoxy hars erover.
Het roer heeft op de waterlijn een rotte ‘holte’ welke is gevuld met een nieuw stuk eiken.
Overigens waren in de masttop onder de rvs banden ook wat rotte plekjes ontstaan, ook daar zijn (2) nieuwe stukken oregonpine ingelijmd.
Hoop eind deze maand klaar te zijn…. (eind april was de bedoeling).
Roer met zwarte verkleuring door het ijzer.
Ingekort zwaard met nieuw halfrond zandloper
Half zwaard met stoppen