Rompstatus binnenzijde onder de inbouwkastjes
Voor de veteranen misschien oud nieuws, maar voor een nieuwkomer als ik wel even schrikken. De 7m50 Grundel Maber (voorheen Paljas) die ik vanaf 2017 heb, heeft nogal wat achterstallig onderhoud. Zodanig, dat ik op een moment toch nog maar een keuring heb laten uitvoeren. Daarbij kwam naast alle bekende euvels toch nog een kanjer van een schrik naar voren.
Het bleek dat de inbouwkastjes en toilet van gesloten bodems zijn voorzien. Dus de romp onder de kastjes was al veertig (40!) jaar niet toegankelijk. Zoals mijn keurmeester zei: “Je moet beeldvorming hebben, zeker onder het toilet”. Even diep ademhalen, zaag gepakt, en van het hele stuk de bodems opengezaagd. Schrikken! Ik heb er een halve emmer roest uitgeschept! Meteen daarna de dikte laten meten, EOC doet dat voor klanten gelukkig gratis. Van de 4mm was onder het toilet nog maar 2,5mm over, en de rest gelijkmatig dikker, minder verlies. Dat is wel genoeg, maar net. Omdat de romp buitenzijde net gestraald is en nieuw ‘in verfsysteem is gezet’, wordt laswerk naar de volgende grote beurt doorgeschoven. Met wat bikken, en een goed verfsysteem is dit stuk nu van binnen weer pico bello.
Nog even de tip voordat iemand ook de zaag in de kastbodems zet. Met een los inlegplankje kan je er altijd weer bij. Zorg dat je mooie rechte snedes 2 cm vanaf de rand maakt. Dan kan je óf de plankjes hergebruiken door ze op een extra regeltje te leggen, óf zoals ik, mooie nette bodems terug leggen. Om die inlegbodems precies pas te krijgen maakte ik eerst met dik schets papier een mal die ik op plaat overtrok. Bij het toilet eerst de opbouw /zetel verwijderen, en daarna de bodemplaat openen. Probeer de plint van de inbouw intact te laten, want anders raakt alles uit het verband! Wees er dan op bedacht dat de inbouw ineens zich ‘zet’ en voor herstel weer in het gareel getrokken moet worden. Niet fijn.
Ik hoop dat ik jullie hiermee van dienst ben,
Veel vaarplezier,
Groeten, Bert.
Baarda ZeilGrundel Maber 7m50
Dank, ik ga ook kijken
Beste Bert,
Dit is jaren geleden ook bij mij, door mij geconstateerd.
Het is inderdaad erg vervelend dat onder het keukenblok n onder het toilet de vloeren vast zitten.
Bij onze grundel id op beide locaties nieuwe platen in t vlak gelast.
Nu heb ik de vloeren en plankjes onder het keukenblok verwijderbaarheid gemaakt.
Een periodieke inspectie kan geen kwaad.
Overigens check ook af en toe de zelflozende pijpen, die willen oom doorroesten, afbreken met nare gevolgen.
Succes en plezier met/van je schip.
Ik heb daar in 1974 al serieus rekening mee gehouden.
Als het goed is, staat de Bever (ex-Steert van Breesant) vanbinnen helemaal in de epoxycoating en daarna bitumencoating. Alle vloerluikjes zijn uitneembaar en de zijwanden van de kastjes met latjes afgewerkt.
Benieuwd of dat allemaal zijn nut gehad heeft?
Na je verhaal, Bert, ben ik extra blij met mijn overal uitneembare vloeren waardoor het minste beetje roest wordt opgemerkt en kan worden aangepakt.
De zelflozende pijpen zijn inderdaad nog wel een aandachtspunt; dank je voor de tip, René.