Verfprobleem gegalvaniseerd oppervlak
Goede dag,
Mijn Baarda is bij de productie gegalvaniseerd. Ik denk dat dat de oorzaak is van een hardnekkig hechtingsprobleem. Wat ik ook doe telkens laat de verf op een aantal plaatsen los. Vooral op het de. Het roest niet natuurlijk maar het is wel lelijk om te zien.
Wie weet de oplossing?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Jan Trooster/Arnhem
(Feeks)
Een bekend probleem
Ik maak de verf kaal met een naaldhamer en doe dan drie lagen De IJssel IJmopox ZF primer er op
Ik denk, dat het galvaniseren met zink is gedaan. Wil je een goede hechting hebben zal gebruik moeten maken van een non ferro primer. verkrijgbaar o.a. hammerite, Levis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Non-ferrometaal
Succes
Een heel herkenbaar probleem.
aan de binnen zijde gebruik ik Werdol Lood/IJzermenie
Aan de buitenkant gebruik ik de IJssel IJmopox ZF primer 3 lagen
Voordat ik deze verf er op smeer maak ik eerst de boel kaal met een naaldhamer en daarna licht schuren met korrel 80
Toch eens kijken navragen naar de anodes op je grundel? Zou daar ook iets mee te maken kunnen hebben.
Groet Ticho Baarda
Mijn ouders hadden ook altijd een gegalvaniseerde zeilboot.. ze hebben de gegalvaniseerde laag laten zitten, (uiteraard, perfecte bescherming) en de boor geschilderd in de Amerlock en Ameron coating.. dit zit er na 15 jaar nog muur en muurvast op.. en ook al 15 jaar niks aan gedaan.. wellicht een perfecte optie om ook te gebruiken!
Ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Toen ik het winterdekzeil er af haalde zag ik dat op een paar plekken de verf los van het dek gekomen is (vorig jaar geschilderd). Ik vermoed zelf dat het een combinatie is met de toch wel extreme kou afgelopen winter en een niet volledige hechting.
Zal de plekken eens goed beetpakken straks.
Mijn idee is dat de verf ook niet bros mag zijn, moet smeren bij stoten en ‘misbruik’. Als je met het anker voorop bezig bent zal het dek ongetwijfeld aan gestoten worden bij neerleggen en hanteren. Ik heb gezien dat enkele producten daarvoor te ‘bros’ zijn, en meteen losspringen. Daarom neem ik het liefst één componenten producten, die hebben dat veel minder.
Tsja, verzinkt, Ik laat nu het dek stralen. Dan gaat de zink er mee af. Ik neem die uitruil voor betere hechting en kwaliteit van moderne verf systemen.
Bij de paar keer dat ik het voordek zelf heb kaalgemaakt kwam er een groene laag onderuit. Chromaat is ook groen. Weet iemand of er indertijd een serie is behandeld met chromaat? bij voorbaat dank,
Groeten,
Jan Trooster meldt: Ja bij mij zit er ook een zeer harde groene laag onder..
Toen de Baardas werden gebouwd werden ze meestal van binnen en buiten geschoopeerd en daarna werd er een hechtlaag van zinkchromaat verf opgespoten.
In de jaren 70 waren de gevaren van zinkchromaat verf hierin zitten de beruchte chroom 6 stoffen die kanker verwekkend zijn onbekend.
Het werken met deze verf is extreem gevaarlijk met spuiten, schuren en stralen want dan bestaat een groot risico op inademing.
Verstandig is het dan ook om bij bewerking altijd een FFP3 (P3) masker te dragen en een goede stofzuiger te gebruiken.
Ik zelf gebruik altijd een 3M 6200 masker met een 2125 filter voor kleine klussen en een 6035 Stoffilter voor grote klussen.
Zolang deze verf op de huid zit is deze verf totaal ongevaarlijk en bestaat er geen risico.
Hartelijk dank voor deze informatie Hans. Heel belangrijk om te weten!