Tuigage

Hier een paar vragen over de tuigage van onze ‘Dolfijn’, een Baardagrundel van 7,5m.

1) Dit jaar is zeilen aan de wind lastiger dan voorheen. Ik kan maar weinig hoogte winnen en bij een koers tegen wind en schiet dus niet op. Volgens mij is de voornaamste oorzaak dat de voorstag te slap staat en ik de fokkeval te weinig op spanning kan krijgen. Is de stand van de mast hierbij ook van grote betekenis? Heeft iemand ervaring met dit probleem en een paar handige tips, tekeningen, fotos?

2) Ik denk er over om de grootschoot naar het ‘achterdek’ te verplaatsen dmv een overloop ter hoogte van de bolders. Je ziet het heel vaak bij een schouw maar ook bij grundels. Heeft iemand daar wat ‘plaatjes’ en afmetingen van?

3) Ik ben ook van plan een hals- en strektalie te maken aan resp. de mastvoet en de giek. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen aan nuttige informatie, maten, plaatjes, tekeningen?

Hartelijk dank voor reacties.

Hijme Tieleman, IJlst (frl)

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. 1) In de Spiegel der zeilvaart staan regelmatig artikelen, o.a. van Marianne van Linden, over dit soort onderwerpen, zie bijvoorbeeld de volgende documenten:
    https://www.baardagrundel.nl/zeilen/sdz2007-05-vleugel.pdf
    https://www.baardagrundel.nl/zeilen/sdz2007-04-trimgrzeil.pdf
    https://www.baardagrundel.nl/zeilen/sdz2006-02-hadwzeilen.pdf
    2) Een bezoek aan een platbodem die men in de jachthaven ligt, te samen met een fototoestel en meetlat doet wonderen. Let wel op de bevestiging aan de giek. Hier zul je ook wat aan moeten doen: voor de krachtverhouding en het comfort.
    3) Zie 2. Ik heb vorig jaar iets gefabriceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Controle *

Maximale bestandsgrootte van upload: 5 MB. Je kunt uploaden: afbeelding, video, document, spreadsheet. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestand hier neerzetten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.