Loefbijter

Beste Baardagrundelaren, is er een Baardagrundel bekend met een aangepaste/vergrote loefbijter? Ik overweeg deze winter op onze 8,5m Baardazeilgrundel ‘Zeeschuimer’ een loefbijter aan te brengen, maar vraag me af wat een zinvolle afmeting zal zijn. Zijn er mensen met ervaring hiermee? Denk eraan om vanaf het waterstag-oog een plaat aan te brengen tot aan de nu aanwezige loefbijter
Ook ben ik nieuwsgierig wat voor balast men heeft in z’n zeilgrundel. Lang geleden heeft mijn vader in het motorruim (zakken kiezels) en in het vooronder (broodjes lood) balast aangebracht. Ons schip ligt dus relatief laag in het water, ons roerblad staat enkele centimeters onder water, bij de meeste Baardagrundels zie ik dat het roerblad boven water steekt. Als wij een behoorlijke hoek maken dan komt er water door de zelflozers de goten en soms het schip in (heb ik stoppen voor, dus we lopen niet vol 😉 ). De zelfloos gaten in de spiegel steken nauwelijks boven de waterspiegel uit. Ik overweeg dus de balast er uit te halen. Ik ben ook benieuwd of het te achterhalen is wanneer ons schip de ‘Zeeschuimer’ (de originele naam door dhr. Baarda aan het schip gegeven) precies is gebouwd. Volgens mij in 1969, maar mijn vader’s geheugen laat hem in de steek en hij heeft de aankoopbon van destijds niet meer voorhanden. Met groet en alvast dank voor reacties, René Gerritsen

Rene en Willy Gerritsen en Valk

De Zeeschuimer ligt op Marken. Willy Valk en René Gerritsen varen nu enige jaren op deze Baardagrundel. René is vanaf zijn ± 12e jaar met de Zeeschuimer in de weer. Ons vaargebied is hoofdzakelijk het Markermeer en directe omgeving. Hopelijk wordt die omgeving eens uitgebreid met de waddenzee.

Dit vind je misschien ook leuk...

6 reacties

  1. Frank van den Bos schreef:

    Hoi René, heb zo’n 6 jaar terug een loefbijter onder mijn boot gelast.
    Hij is niet zo groot geworden als ik wel bij andere platbodems zag. Ben wat voorzichtig geweest ivm manoeuvreerbaarheid van de boot in de haven.
    Geloof, dat het wel beter geworden is, maar niet erg overtuigend. Voor scherp zeilen hebben we toch de verkeerde boot. Vooral bij zwaar weer helpt eigenlijk alleen de motor een beetje bij zetten.
    Mijn boot gaat a.s. zaterdag uit het water. Zal er een fotootje van maken.
    Geef je e-mail maar door.
    Groet Frank van den Bos
    fvdb7126@zonnet.nl

  2. Aad Roosemalen schreef:

    Hallo René,

    Beetje late reactie na bijna 3 jaar maar ik heb vorig jaar een 9 m gekocht en vond in de machinekamer zo’n 300 kg lood. Roer, uitlaat en lozingsgaten onder water net als bij jou. Toen we met 4 man in de kuip zaten was het net een duikboot.
    Ik heb het lood er toch maar uit gehaald en ga wel zien wat er gebeurd. In ieder geval blijft er nu geen water meer aan dek staan.
    Wat zijn jouw ervaringen?

  3. Beste Aad,
    Ook weer late reactie van mij op jouw bericht, overigens dank daarvoor.
    Na twee jaar op t droge ligt onze Grundel weer in het water.
    Ik heb besloten vrijwel alle balast er uit te halen.
    In motorruim ± 100kg. In vooronder ± 130kg. Ik heb nu alleen nog 4x 20kg op de dooskiel vlak voor de mast de mast en ±25 kg voorbij de mast liggen, maar ik denk ook dit er allemaal uit te halen, danwel alles voorbij de mast te plaatsen zodat t achterschip wat verder uit t water komt.
    t Schip vaart prima zonder de 250kg balast, lijkt wat minder stabiel, maar ik vind dat (nog-) niet hinderlijk. Gister (4-10-2014) op de Gouwzee/Markermeer gevaren en ± 5,5 kn gehaald met ±3-4bft
    Wel blijft ‘t achterschip nog steeds erg laag in t water. Zonder de stoppen in de zelflozers loopt m’n ruim vol als we met een man of 4 in de kuip zitten. De afstand tussen de loosgaten buiten (op de waterlijn) en de loosgaten in de goten is erg klein. Ik overweeg de goten anders toch maar dicht te maken, want dit heeft nml. geen zin.
    Daarnaast zijn de goten ook niet meer zo best, ik zal ze mogelijk moeten vervangen.
    Hoe gaat het ondertussen met jouw Grundel?
    Met vr. groet,
    René

  4. Aad Roosemalen schreef:

    Hoi Rene,

    Onze grundel vaart prima. Nadat het lood eruit was gehaald heb ik geen enkel verschil ervaren. Ook niet met het zeilen. Het is mij nog steeds een raadsel waarom het er ooit in is gelegd.
    Ondertussen de mastvoet vervangen, die was door inwatering in de loop der jaren geheel verrot. Nieuw stuk oregon pine erop gezet en het staat weer als vanouds. Eerste keer zeilen was even spannend maar geen enkel probleem. Ik ben prima geholpen in Liempde bij jachtwerf Eursa.
    Het sterke oploeven blijf ik wel vervelend vinden. Ik heb de zwaaien al in de achterste stand staan maar het blijft trekken. Ik zet de helmstok maar met een touwtje vast om niet al te grote armspieren te krijgen. Ik ben dus nog wel op zoek naar opties om dat oploeven te verminderen.
    Verder prima bootje hoor.

    Vr.gr.
    Aad Roosemalen

  5. René Gerritsen schreef:

    Beste Aad,
    Goed te horen dat je Grundel lekker vaart. Sinds mijn ballast er uit is is t varen alleen maar prettiger geworden.
    Het oploeven, ik heb daar niet veel last van, beetje mag/moet maar een loefarm ontwikkelen is niet prettig. Mijn loefbijter werkt ook goed.
    Denk toch dat je met je zeilen de boel moet trimmen. Grootzeil strakker zetten, bolling eruit halen, meer druk voor de mast creëren, grotere fok, voorstag verder naar voren?
    Mocht me meer te binnenschieten dan laat ik van me horen.
    Succes en vriendelijke groet,
    René

  6. ingo wilcke schreef:

    beste Rene en Aad, ik ben nieuwsgierig of jullie ook kluiver hebben en hebben probeerd ? ( ivm loef effect van de grootzeil) Door de grootschoot te vieren, reef erin te zetten of trimmen..merk je een verschil ?.. Bij mee heefd het wel geholpen, namelijk de standard grootzeil lijkt gewoon te veel voor een kleine fok, er moet haast altijd de kluiver erbij en ik ben bezig om de , na mijn idee veels te korte spriet, die te verlengen…wat ook zou moeten helpen… success en veel plezier..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Controle *

The maximum upload file size: 5 MB. You can upload: image, video, document, spreadsheet. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.