Kluiver is pure winst!
Kort geleden hoorde ik dat een Baarda bedoeld is om te zeilen met een kluiver. Logisch dat, als je die niet hebt, een enorme loefgierigheid het gevolg is. Een ander winstpunt is de uitstraling. Zo’n ‘mast’ erbij geeft veel meer uitstraling en balans. Ben benieuwd wie van u dit onderstreept, evt. uit eigen ervaring.
Dag Hijme,
Zie nu pas je bericht, jammer dat ik zo laat reageer. Over je vraag: inderdaad, ik heb op mijn vorige Baarda ook een kluiver gemaakt en de grootste winst is het zicht: het staat echt prachtig!
Je loefgierigheid kun je ook voorkomen door een loefbijter erop te lassen, heb ik op mijn nieuwe Baarda ook en werkt erg goed. Ik merkte bij mij vorige Baarda (dus waar ik een kluiverboom op gemaakt heb) dat de loefgierigheid afnam, maar dat het niet veel met je snelheid doet.
Blijft over: inderdaad, het is met name erg mooi.
Groet,
Maurice Luimes.
Reactie van een ex-grundelaar.
Inderdaad een prachtig gezicht en bij halve wind gaat het inderdaad merkbaar sneller. Had zelf het gevoel, dat het verleieren bij aan de windse koersen zelfs meer werd. Vond het wel erg veel gedoe, voordat alles staat. Bovendien zit de kluiverboom ook wel in de weg, wanneer je in een box aan moet meren. Omdat ik veel alleen zeilde uiteindelijk de kluiverboom niet meer opgetuigd. Wel een loefbijter aan de boot gelast.
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar bij zwaar weer (meer dan 5 Bf) en aan de windse koers altijd de motor er zachtjes bij gezet. Dan bleef alles prachtig in balans en liep het als een speer. Groet Frank