Zeewaardigheid 9m motorgrundel

Besta Baarda’s,

In de beschrijving van het oorspronkelijke ontwerp staat  “dat het een overmatig stabiel schip is met een korte slingertijd maar absoluut niet “sea-minded”.

Afgezien van de waarheid-als-een-koe dat geen schip zeewaardiger is dan zijn bemanning, hoe zeewaardig zouden jullie de 9m motorgrundel beoordelen?

Dit vind je misschien ook leuk...

12 reacties

  1. Peter Visser schreef:

    Als deze motorgrundel hetzelfde geballast is als de zeilgrundel zal zij inderdaad overmatig stabiel zijn met een korte slingertijd. Dit resulteert in een snel, ruw, rukkerig gedrag in golven.
    Een duikelaartje dat steeds rechtop schiet.
    Normaal wordt dit gedrag gedempt door mast en zeilen.
    Ik heb met mijn zeewaardige zeiljacht wel eens gevaren zonder mast op het IJselmeer en dat is geen pretje. Op zee zou dit niet leefbaar zijn.
    Je moet je afvragen of je met een motorgrundel wel de zee op moet gaan. Het wordt zelfs met minder ballast al snel oncomfortabel.
    Met onze zeilende 7,50 m Baarda hebben wij veel op IJselmeer en wadden gezeten (tot Denemarken aan toe) en dat is met enig beleid te doen. Toch zijn we af en toe behoorlijk ruig weer tegengekomen.

    • Jogchum schreef:

      Hmm, ik vraag me af of er überhaupt sprake is van ballast in ons schip. Ben het nog niet tegengekomen. Op bijgaande foto’s is de kiel te zien, maar ik geloof niet dat daar ballast in zit. Ik zal straks nog even beter kijken (de boot ligt nog in de loods).
      Ik weet dat de vorige eigenaren er geregeld mee op het IJsselmeer gevaren hebben, en ik dacht ook wel Waddenzee, al weet ik dat niet zeker.

    • Jogchum schreef:

      Tweede foto (het lukt me bij het bewerken van mijn vorige antwoord niet om er nog een foto aan toe te voegen…)

    • Jogchum schreef:

      Nog even gekeken: zit inderdaad een dooskiel onder, plm. 11 cm breed. Klinkt hol als je er op tikt, dus niet gevuld neem ik aan. Kan er zo moeilijk bij om dat echt te checken, maar in ieder geval niet volgegoten met beton o.i.d.

  2. Ingo Wilcke schreef:

    “sea-minded” kan in dit geval iets heel anders betekenen….. mi zou hiermee bedoeld zijn zijn omgaan met golven, korte tot lange…
    NIET perse kan ie de ocean over…. zelf lozende kuip en andere eigenschappen dragen hier bij …

    • Jogchum schreef:

      Het open kuipdeel is zelflozend (al zijn de afvoerpijpjes niet heel ruim), en met de nieuwe raamprofielen is dat ook een stuk sterker dan toen ze nog in rubbers zaten, heb ik me laten vertellen.

  3. Peter Visser schreef:

    Jochem, loopt die “dooskiel” door tot aan de boeg? Ik denk dat het alleen een scheg is voor je schroefas. Als je schip niet geballast is kan het zich best goedaardig gedragen in golven. Ik zou zeggen: steeds iets meer uitproberen.
    Een platbodem is bij voorbaat niet erg geschikt voor ruw water. Een vlet is al iets beter maar tuitelig. Voor zee moet je meer denken aan een rompvorm als een Grand Banks of schepen als de moderne reddingboten.
    Verder is zo’n groot plaatroer kwetsbaar in ruwe onstandigheden. Daar komen grote krachten op.
    Niettemin zou ik gewoon rustig gaan proberen. Steeds iets ruimer water en kijken en voelen hoe het gaat.

    • Jogchum schreef:

      Hoi Peter, nee, die kiel loopt inderdaad niet door tot de boeg, ik denk tot ongeveer een derde van de lengte. Alleen een schroefscheg lijkt me geen gekke gedachte.
      Ik kende het woord tuitelig niet, dus dat heb ik even nagezocht in het WNT (https://gtb.ivdnt.org/search/?owner=WNT): “Wankel, de neiging hebbend tot omvallen. Van een zaak of een persoon”.
      Als dat is wat je bedoeld, is het dus tegengesteld aan overmatig stabiel?
      Bij één van de nu aangeboden Grand Banks staat als rompvorm “diepe V”; zo’n rompvorm is dus geschikter? Valt me trouwens op dat ze, ook als ze nauwelijks groter zijn dan ons bootje (8m70), toch beduidend meer motorvermogen hebben dan de 56pk die wij er in hebben liggen.

      Gewoon rustig proberen lijkt me een prima advies. Maar voorlopig is dat niet aan de orde, er valt nog veel te timmeren!

      Dank voor je adviezen, leerzaam!

    • Jogchum schreef:

      Hoi Peter,

      Nog even over het roer (ik leer in een paar dagen toch veel zo!): ik weet niet wat de definitie van een plaatroer is, maar het is meer dan een enkele plaat: het is dubbel, en deels gevuld met olie.

      Zou (b.v.) een Naca-roer hiervoor beter zijn? Of is dat overkill?

  4. Peter Visser schreef:

    Hoi Joghum,

    Dat klinkt goed. Dat is een goede contructie. Ik dacht dat het een enkele plaat was. En ik zie nu ook dat er een klein balansgedeelte zit voor je roerkoning.
    Let wel; mijn opmerking was gerelateerd aan echte zeereizen. Maar voor normaal gebruik zou ik me geen zorgen maken.

    • Baukje Jogchum schreef:

      Hoi Peter,

      Dank je, toch weer wat gerustgesteld! Echte zeereizen liggen ook niet in het verschiet, al dwalen mijn gedachten wel eens af naar een oversteek naar Engeland. Maar dat durf ik mijn vrouw nog niet op te biechten, en dat is misschien so-wie-so niet verstandig.

      Dank voor je meedenken, erg leuk en leerzaam!

      hartelijke groet, Jogchum

      PS Nog even een fotootje voor de sfeer.
      Op de voorgrond de platen die de vloer van de stuurhut, boven de motor, moeten vormen. Het zijn Soudpanel platen, erg zwaar, bedoeld om het dreunen van de motor uit de stuurhut te houden.
      Naast het schip staan de isolatieplaten voor het plafond, die ik in mijn voorstelrondje al even noemde.

  5. Peter Visser schreef:

    Nog een opmerking.
    Je schip heeft kimkielen. Dat maakt het gedrag in golven rustiger omdat ze het rollen van BB naar SB dempen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Controle *

Maximale bestandsgrootte van upload: 5 MB. Je kunt uploaden: afbeelding, video, document, spreadsheet. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestand hier neerzetten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.