Voorstel en een vraag:Welk type verf wordt er gebruikt?

Goedendag,
Ik zal mij eerst even voorstellen: mijn naam is Freddy van Egten en woon in Hasselt (Ov.) Ik ben geboren en getogen in Giethoorn, dus watersport en alles daaromtrent is mij zeker niet vreemd. Sinds augustus zijn wij in het bezit van een kleine Baarda-grundel Lytse (heel toepasselijk, maar ze krijgt toch een andere naam😉)
Afgelopen zaterdag is ze uit het water gehaald voor de winterstalling en kan ik aanstalten maken voor het nodige onderhoud- en schilderwerk.
Daarmee kom ik op de vraag, welk type verf/coating er wordt gebruikt door jullie? Ik ben nl. voornemens om het onderschip (tot aan de boeisel) te voorzien van Tenco Bottomcoat. Dus geen waterlijn. Ik was dit nl. ook gewend bij mijn Kamper zeepunter.
Ik ben even benieuwd naar de overige ervaringsdeskundigen. Goede tips en adviezen zijn altijd welkom toch?
Ik lees het allemaal graag!
Groet,
Freddy

Ook interessant...

5 reacties

  1. Hallo Freddy wij gebruiken voor de onderkant Tenco bottemcoat en verder alleen maar Epifanes Mono-ureethane.
    Met groet ledenadministratie

  2. Jan Trooster schreef:

    Goeden dag,
    Graag wil ik een vraag toevoegen. Ik heb nl op bepaalde vlakjes op het vrijboord en dek dat de verf telkens loskomt. Het wil niet hechten, wat ik ook doe. Her schip is volgens mij oorspronkelijk verzinkt o.i.d. Waar de verf los gaat zitten roest het dus niet, maar mooi is het ook niet. Wie weet hoe ik dat moet voorkomen.

  3. Hallo Freddy,

    Ik wil even reageren nav je bericht op de Baarda website

    Wij hebben een 8,50 m Baarda met naam “Waterman”, welke ook is voorzien van Tenco bottomcoat met als anti aangroei laag de Tenco “bronsbottom”.
    Al jaren tot tevredenheid, maar wel laag over laag en het oppervlak is nu als gevolg hiervan niet zo glad meer.
    Heb daarom dit jaar toevallig besloten het onderwaterschip (tot aan het boord/boeisel) te laten stralen bij Van Benthem en Bakker te Zwartsluis ( https://schipstralen.nl daar staat de boot nu) en deze te laten voorzien van een 2 componentenlaag met antifouling (Jotun) ,
    in de hoop er weer “jaren” af te zijn. Ik ken onderhand de onderkant van het schip wel, als je begrijpt wat ik bedoel, aangezien het schip reeds 30 jaar in mijn bezit is. Heb hem in 1988 gekocht en ik ben 2e eigenaar.
    Normaal gesproken liggen we in de Molenwaard te Hasselt en wellicht komen we elkaar in de nabije toekomst tegen.
    Kom jij ook in de Molenwaard te liggen of in de Nadorst?

    Met vriendelijke groeten,

    Han (en Els) van der Horst
    Zwolle

    • Freddy van Egten schreef:

      Hallo Han (en Ells),
      Dank voor je bericht.
      Ik wist inderdaad dat er nog een Baardagrundel in Hasselt moest liggen. Leuk om op deze wijze contact te zoeken.
      Enkele delen van de zijden zijn ook bij mijn schip (scheepje, zo groot ie ze nu ook weer niet) zijn toch ook wat ruw, dus vandaar ook de vraag om advies.
      Stralen ben ik nog niet aan toe, dus ik trek inderdaad mijn plan door om de Bottomcoat en het vlak en kieltje met bronscoat te behandelen. Heb jij het ook tot het boeisel in de bottomcoat of heb je met jachtlak vanaf de waterlijn geschilderd?
      Er is nog een haven in Hasselt! Dat is het Varkensgat aan de Gennerdijk. Daar liggen wij, want het is nl. 5 minuten fietsen voor ons. Ideaal dus.
      Maar, wellicht treffen wij elkaar in de toekomst.

      Groet,
      Freddy

  4. Hallo Freddy,

    Ja, de bottomcoat liep door tot aan het boeisel. De bronsbottom had ik (van onderaf) doorlopen tot en met de waterlijn, zo had ik de waterlijn gemarkeerd en hoefde ik deze ook niet per sé te schilderen met waterlijnverf.

    tot ziens in het volgend seizoen,

    Han

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.