Hallo allemaal, wij zijn sinds het begin van de site diegenen, die de ledenlijst bijhouden en waar jullie met de meeste vragen terecht kunnen. Hebben wij het antwoord niet, dan zoeken wij een lid, die het wel weet.
Wij hebben 12 aar ervaring met een Lazy Jack. Ik zal als ik weer aan boord ben wat foto’s maken. Voor een eerdere LZ hebben we geslagen lijn gebruikt, waarin je lange splitsen kunt maken. Voor de laatste kon ik alleen maar gevlochten lijn van de juist dikte krijgen en heb ik de verbindingen gemaakt met takelgaren. Al het staande werk is verbonden door kleine blokjes, waardoor de LZ zelfstellend is. Het ‘onderlijk’ zit vast met met RVS sleutelringen. Het ding werkt goed, maar zit elk voorjaar weer in de knoop. Door de ringen los te halen, komt het weer snel uit de knoop. Foto’s en maten volgen.
Ik heb een schets gemaakt en een paar foto’s. Alleen de BB zijde is getekend. Het SB deel ziet er net zo uit. Er is één onderlijn om de lussen waarin het zeil ligt op de goede afstand te houden. Het lijkt er op dat je geen foto’s in een reactie kunt plaatsen. Ik stuur ze jullie per mail.
Ik moet even reageren al ben ik maar nét een nieuw lid. Naast zeiler ben ik zeilmaker / scheepstuiger, mijn specialisme zijn rond en platbodem jachten en vanuit die laatste rol snap ik de vraag niet. Lazy jacks op een giek gemonteerd waarop een grootzeil met een losse broek gevoerd wordt is mijns inziens op zijn minst een discutabele stijlbreuk.
Praktisch alleen oplosbaar als de broek van het grootzeil op een rail gevoerd gaat worden, waarbij ik de flauwe verleiding niet kan vermijden te verwijzen naar de optie het grootzeil meteen in de mast op te rollen en zodoende ook van de hinderlijke touwtjes van het hele lazy systeem verlost te zijn.
Over smaak valt niet te twisten zegt men maar over de uiteindelijke winst aan tijd en functie ten opzichte van strategisch een paar banden om het zeil dat altijd minder dan 40 m2 is iedere keer als je opdoekt mogelijk wel. Ik zou het u sterk afraden.
Wij hebben 12 aar ervaring met een Lazy Jack. Ik zal als ik weer aan boord ben wat foto’s maken. Voor een eerdere LZ hebben we geslagen lijn gebruikt, waarin je lange splitsen kunt maken. Voor de laatste kon ik alleen maar gevlochten lijn van de juist dikte krijgen en heb ik de verbindingen gemaakt met takelgaren. Al het staande werk is verbonden door kleine blokjes, waardoor de LZ zelfstellend is. Het ‘onderlijk’ zit vast met met RVS sleutelringen. Het ding werkt goed, maar zit elk voorjaar weer in de knoop. Door de ringen los te halen, komt het weer snel uit de knoop. Foto’s en maten volgen.
Ik heb een schets gemaakt en een paar foto’s. Alleen de BB zijde is getekend. Het SB deel ziet er net zo uit. Er is één onderlijn om de lussen waarin het zeil ligt op de goede afstand te houden. Het lijkt er op dat je geen foto’s in een reactie kunt plaatsen. Ik stuur ze jullie per mail.
Hallo
Ik moet even reageren al ben ik maar nét een nieuw lid. Naast zeiler ben ik zeilmaker / scheepstuiger, mijn specialisme zijn rond en platbodem jachten en vanuit die laatste rol snap ik de vraag niet. Lazy jacks op een giek gemonteerd waarop een grootzeil met een losse broek gevoerd wordt is mijns inziens op zijn minst een discutabele stijlbreuk.
Praktisch alleen oplosbaar als de broek van het grootzeil op een rail gevoerd gaat worden, waarbij ik de flauwe verleiding niet kan vermijden te verwijzen naar de optie het grootzeil meteen in de mast op te rollen en zodoende ook van de hinderlijke touwtjes van het hele lazy systeem verlost te zijn.
Over smaak valt niet te twisten zegt men maar over de uiteindelijke winst aan tijd en functie ten opzichte van strategisch een paar banden om het zeil dat altijd minder dan 40 m2 is iedere keer als je opdoekt mogelijk wel. Ik zou het u sterk afraden.