GTL, de nieuwe diesel
Gtl, de nieuwe diesel.
In een van de jachthavens waar we dit voorjaar aanlegden om dieselolie te bunkeren werden we geconfronteerd met het opschrift op de opslagtank en de pomp “gtl, de nieuwe diesel”.
Aangemoedigd door mijn nieuwsgierigheid en achterdocht ging ik even het net op voor meer informatie.
Gtl betekent gas to liquid en is een synthetische dieselolie die geproduceerd is uit aardgas.
In een aantal artikelen dat ik vond, werd gewezen op de voor- en nadelen van gtl voor dieselmotoren in pleziervaartuigen.
Het naar mijn mening beste overzicht vond ik op https://www.josboone.nl/dynamisch/bibliotheek/74170_0_nl_r31___gtl_diesel.pdf
Gtl bevat geen (giftige) aromatische verbindingen. Dat is fijn voor het milieu, maar daar zit nu net het naar mijn inzicht grootste nadeel. Aromatische verbindingen doen de rubber afdichtingen zwellen (seal swell). Bij het ontbreken daarvan kunnen deze weer gaan krimpen en lekkage veroorzaken. Dieselolie naar buiten lekken is vervelend, maar lucht naar binnen lekken is een ramp voor het brandstofsysteem en de schipper. Het brandstofsysteem ontluchten wordt dan wellicht onmogelijk.
Daarom heb ik besloten om ‘gewone’ diesel te blijven tanken. Lees zelf in het gerefereerde artikel de andere voor- en nadelen en beslis dan wat jouw eigen keuze is.
Een soortgelijk probleem:
Het optreden van lekkages bij het ontbreken van aromaten in de brandstof is een bekend probleem.
Voor gebruik van kettingzagen e.d. wordt benzine geproduceerd die geen aromaten bevat en overigens ook geen ethanol (b.v. Aspen). Laat je daar een oldtimer motorfiets of –auto op lopen, dan kunnen afdichtingsproblemen optreden met brandstoflekkage als gevolg. Ik spreek hier uit ervaring. Tanken van ‘normale’ benzine doet de afdichtingen (kurk en rubber) weer zwellen, waardoor het lekkageprobleem snel verdwijnt.
Reden om Aspen te tanken is dat tegenwoordig bijna alle benzine aan de pomp ethanol bevat, die onderdelen van oudere motoren kan aantasten. Het tanken van deze niet corrosieve benzine kan dus tot brandstoflekkage leiden.
Om het probleem van het ‘ontzwellen’ en dus lekkage op te lossen is er een moderne, milieuvriendelijke benzine ontwikkeld (Exomaxx) waaraan andere, minder giftige aromaten zijn toegevoegd en die geen ethanol bevat. Ik heb nog nergens gelezen dat er toevoegingen bestaan voor gtl die de ontzwelling van afdichtingen tegen gaan.
Ik gebruik GTL al een paar jaar, in Friesland op veel plaatsen te koop. Ik gebruik een 2QM20 van Yanmar en heb tot dusver geen problemen gehad. Ik ben er zeer tevreden over. Het stinkt niet, het is helder, het rookt niet zo erg, de motor loopt er heel rustig op en als je niet te hard vaart is het nog zuinig in gebruik ook! Ik raad het een ieder aan. Mocht je nou lekkage hebben dan kun je altijd nog je pakkingen vervangen, dat is dan waarschijnlijk ook al een hele tijd geleden. Ik blijf gaan voor GTL.
Het kan best zijn dat jij zelf geen problemen hebt, maar uit het gerefereerde artikel blijkt dat sommige anderen dat wel hebben. Er wordt zelfs melding gemaakt van een motor die in de soep is gedraaid. Persoonlijk heb ik grote lekkage problemen gehad met moderne benzine, maar anderen weer niet. Iedereen moet voor zichzelf beslissen wat hij doet.
GTL of moderne benzine is niet hetzelfde, je kunt dat niet in een verhaal op dezelfde hoop gooien. Maar natuurlijk moet iedereen zelf beslissen wat hij doet. GTL heeft trouwens ook geen last van de dieselbacterie, die je tank kan verstoppen.
Tolueen is een aromaat. Kijk eens of het werkt. Begin met 1% zou ik zeggen.
Ik houd het bij de conventionele diesel en als die niet meer te krijgen is dan neem ik een beslissing wat verder te doen.
Ik tank overigens altijd ‘aan de weg’ zodat ik steeds verse dieselolie heb en geen brandstof uit een tank aan het water die de hele winter geen afname heeft en wellicht vocht heeft verzameld.
Beste leden,
wij hebben een nieuwe SOLE MINI 33 . Dit motor mag volgend SOLE SERVICE niet met GTL werken ! ! ! !
Günther
Ook wij varen al ruim 1000 uur op GTL met onze oude DAF575. In het begin last gehad van wat kleine lekkages. Na vervangen van slechts enkele pakkingen bij filters was dat ook opgelost. Het verbruik ligt in de praktijk bij rustig varen lager en bij volgas varen hoger dan bij normale diesel.
En DAF 575 rookt altijd erg. Dat was voor ons de reden van overstappen op GTL. Tot op heden bevalt het prima. Het enige nadeel volgens mij is dat de motor iets warmer wordt, met name bij extreem warme dagen.
Ik zal eens nazoeken of tolueen kan dienen als bijmenging. Tolueen is een aromaat, en misschien kan je dan alsnog gewoon er mee varen. GTL heeft namelijk wel het voordeel dat het minder last heeft van biofouling. Dat vind ik wel interessant.