Electra aansluitingen aan boord

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Baarda zeegrundel van 7 meter met de naam Jutter.

De electra aan boord heeft een hoog doe het zelf gehalte, veel verbindingen met kroonsteentjes die te strak met korte kabels aan elkaar geknoopt zijn.

Weet iemand of er ooit een origineel aansluitplan is geweest, ik heb hier niets van kunnen vinden op de techniek pagina.

ik hoor graag.

groeten Hugo de With

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Harm van Leeuwen schreef:

    goedendag Hugo, ook wij bezitten een baarda 7 meter, compleet met eigenaar geschiedenis en originele tekeningen, maar daarbij geen elektra schema. Ook onze boot heeft wat kroonsteentjes maar dat is niet noodzakelijk slecht, het kan natuurlijk wel anders. Op basis van mijn ervaring vrees ik dat het gezochte ‘ standaard ‘ schema niet bestaat.
    Vriendelijke groet
    Harm van Leeuwen
    Siep

  2. Victor van Hoek schreef:

    Hey Hugo,

    Welkom bij de club. Ook ik heb hier naar gezocht en niet gevonden. Uiteindelijk gewoon het grootste gedeelte er uitgetrokken waar overbodig en deels vervangen (na diverse storingen).
    Moet nog een keer de boel opschonen en een schakelpaneel met zekeringen inzetten om zo de boel netter/veiliger te maken.

  3. De elektrische installatie is erg afhankelijk van de motor die is gemonteerd. Mijn boot heeft een Engelse motor (BMC 1500) met de plus aan de massa. De elektrische installatie heeft dan ook Engelse onderdelen en de zekeringen zitten in de min-leiding. Zo zal elke motor zijn eigen elektrische schema hebben, denk daarbij ook aan het type dynamo en de schakeling van de veldwikkelingen.

  4. Ingo Wilcke schreef:

    goede morgen, asa boot electro, is mijn favoriete bron, niet alleen voor alle onderdelen maar ook hun hulp paginas met voorbeeld schema’s… net als hierboven benoemd, motor aansluitingen zijn een pre, maar men moet ECHT van eigen wensen uit gaan en een “bronnen” schema maken voor wat je wil.. bij bron bedoel ik: start en motor (als accu I), huishoud (als accu II), wal stroom (waar wil je stroom in je boot, dus schema en plaats van contact doos), dan nog een 220 volt die via omvormer van accu II terug te vinden is in je gewenst plaats en sterkte..( ik gebruk een stekker dicht bij de deur voor het laden van tablet / of telefoon, wat mijn navigatie instrument is. success

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Controle *

Maximale bestandsgrootte van upload: 5 MB. Je kunt uploaden: afbeelding, video, document, spreadsheet. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestand hier neerzetten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.